عباس نوشت

«سکوت»، پرچالش‌ترین فیلم برای مارتین اسکورسیزی

۲۵ آبان ۱۳۹۶

اما اسکورسیزی پروژه «سکوت» را پرچالش‌ترین فیلم عمرش می‌داند دلیل که نزدیک به ۲۳ سال سعی داشت اقتباس سینمایی رمان اندو را روی پرده ببرد

«سکوت»، پرچالش‌ترین فیلم برای مارتین اسکورسیزی

جدیدترین ساخته اسکورسیزی، یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای تماشا در شب‌های بلند پاییز هست و به ویژه تعطیلات پیش‌رو فرصتی هست معقول برای همه آنان که در طول هفته، زمان کافی برای دیدن چنین آثاری را ندارند.

اما تازه‌ترین اثری که از مارتین اسکورسیزی دیده‌ایم، اقتباسی هست از رمان «سکوت» نوشته شوساکو اندو. این درام تاریخی به نقطه تغییر تاریخ مذهب کاتولیک در جهان می‌پردازد و همچنین پرسش‌هایی را درباره ایمان، شک و سکوت در مواجهه با رنج که عنوان فیلم نیز برگرفته از آن هست، طرح می‌کند.

فیلم روایت سفر دو مبلغ مسیحی (با گیم آندرو گارفیلد و آدام درایور) قرن هفدهمی هست که برای یافتن و نجات هستاد خود (لیام نیسون) از حکومت ضدمسیحی ژاپن به این کشور سفر می‌کنند. اما ژاپنی‌های آن زمان میزبان‌های نیکوی برای مسیحیان نیستند و به محض اینکه این دو مسیحی قدم روی خاک ژاپن می‌گذارند، ایمان و اخلاق‌شان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اسکورسیزی با ساخت این فیلم مفهوم واقعی ایمان را به تصویر کشیده هست، اما ایمان کاتولیکی که با آن آشنایی دارد.

فیلم «سکوت» زیادی از ایده‌هایی را که اسکورسیزی در فیلم‌های مذهبی پیشینش واکاوی کـــرده بود، کنار هم قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها رنج و معنای آن، وجود خدا، معنای انجام اعمال نیک، غرور وسوسه‌انگیز و… هستند.

روایت دو مبلغ مسیحی و هستادشان با مفاهیم مختلفی در هم آمیخته هست؛ مفهوم معتقد بودن، مسیحی بودن و اینکه فرد به سبب وجود این عقیده، باید چه کارهایی انجام دهد و چطور این اعمال با امیال و ذهنیت‌ها در تضاد هست.

همچنین اسکورسیزی پرسش‌های مذهبی و فلسفی را به شیوه اینگمار برگمان، کارل تئودور درایر و روبر برسون طرح می‌کند؛ فیلمسازانی که به خاطردغدغه‌های فلسفی و خداشناسی‌شان مشهور هستند.

اما اسکورسیزی پروژه «سکوت» را پرچالش‌ترین فیلم عمرش می‌داند دلیل که نزدیک به ۲۳ سال سعی داشت اقتباس سینمایی رمان اندو را روی پرده ببرد، اما هر بار مانعی سر راه او قرار می‌گرفت مثل نبود بودجه کافی؛ بنابراین ساخت فیلم به تعویق می‌افتاد از طرفی مشکلات متعدد نوشتن فیلمنامه اقتباسی نزدیک ۱۰ سال زمان برد و اسکورسیزی با همکار و دوست قدیمی‌اش جی کاکس که پیش‌تر با او در پروژه‌های مختلف همکاری کـــرده بود، فیلمنامه را نوشتند. سرانجام در سال ۲۰۱۵ پروژه بطور حتمی کلید خورد و در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ در سالن‌های سینما نمایش داده انجام گرفت.

سال ١٩٨٩ کارگردان «راننده تاکسی» به دعوت آکیرا کوروساوا، فیلمساز ژاپنی به ژاپن می‌رود تا شخصیت اصلی فیلم «آرزوها»‌ی کوروساوا را ایفا کند. در همین زمان رمان «سکوت» نوشته شاسکو اندو را می‌خواند.

 اسکورسیزی در گفت‌وگویی با نشریه «امریکا مگازین» در سال ٢٠١٦ نقل کرد بود تایمی در ژاپن مشغول ایفای نقش ونسان ون گوگ در فیلم کوروساوا بود و با قطار از توکیو به کیوتو سفر می‎کـــرد، رمان «سکوت» را خواند: «همان موقع بود که گفتم فیلم جالبی می‌شود که باید آن را بسازم.

 اوایل این‌طور فکر نمی‌کـــردم. ابتدای کار ابداً این حس را نداشتم. کتاب را که می‌خواندم، دنبال این نبودم که بفهمم چطور می‌شود اجرایش کـــرد و چگونه می‌توان درام سینمایی از دل آن بیرون کشید، چون نمی‌دانستم جان کلامِ دهستان چیست. در حقیقت ابداً نمی‌توانستم به زبان سینما ترجمه‌اش کنم. به گمانم پایان این سال‌ها زمان لازم داشت.»