عباس نوشت

چطور با فکر خودکشی مقابله کنیم؟

۲۳ خرداد ۱۳۹۷

چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟

 

به خاطر داشته باشید که مشکلات متایمی هستند، اما پایان دادن به خانومدگی دائمی خواهد بود. خودکشی هرگز راه حل درست برای هر چالشی نیست که ممکن هست با آن مواجه شوید.

افراد زیادی در برهه‌ای از خانومدگی خود اقدام به خودکشی را مد نظر قرار می‌دهند. اگر به خودکشی فکر می‌کنید باید بدانید که در جهان تنها نیستید. همچنین، باید به این نکته توجه داشته باشید که افکار و تمایل به خودکشی یک نقص شخصیتی نبوده، و به این معنا نیست که شما فردی دیوانه یا ضعیف هستید. این شرایط ممکن هست تنها بیانگر آن باانجام گرفت که در حال تجربه درد یا ناآسودهی هستید که افزایش از حد تحمل فعلی شمهست.

 

ممکن هست این گونه به نظر برسد که غم و ناآسودهی شما هرگز به پایان نمی‌رسد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که با دریافت کمک می‌توانید بر افکار و تمایل خود به خودکشی غلبه کنید. اگر عمل به افکار خودکشی خود را مد نظر قرار داده اید در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید کمک پزشکی دریافت کنید.

مقابله با افکار خودکشی

به خاطر داشته باشید که مشکلات متایمی هستند، اما پایان دادن به خانومدگی دائمی خواهد بود. خودکشی هرگز راه حل درست برای هر چالشی نیست که ممکن هست با آن مواجه شوید. برای تغییر شرایط و کاهش درد و غم به خود زمان دهید. اگر به خودکشی فکر می‌کنید می‌توانید اقدامات زیر را برای مقابله با این شرایط مد نظر قرار دهید.

 

چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟

دسترسی به روش‌های مرگبار خودکشی را از بین ببرید

اگر نگران هستید که افکار خودکشی خود را عملی کنید، هرگونه سلاح گرم، سلاح سرد یا دارو‌های خطرناک را از دسترس خود خارج کنید.

دارو‌ها را بر اساس دستورالعمل ارائه انجام گرفته مصرف کنید

برخی دارو‌های ضد افسردگی می‌توانند خطر بروز افکار خودکشی، به ویژه اگر برای نخستین بار مصرف می‌شوند، را افزایش دهند. شما هرگز نباید مصرف دارو‌های خود را متوقف کنید یا دوز آن‌ها را تغییر دهید، مگر این که پزشک چنین دستوری به شما بدهد. تمایل شما به خودکشی ممکن هست در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو‌ها تانجام گرفتید شود. همچنین، ممکن هست علائم ترک را تجربه کنید. اگر اثرات جانبی منفی ناشی از مصرف دارو را تجربه می‌کنید، با پزشک خود درباره گزینه‌های دیگر صحبت کنید.

از مواد مخدر و الکل دوری کنید

طی دوران دشواری و مواقعی که به چالش کشیده می‌شوید، ممکن هست وسوسه هستفاده از مواد مخدر یا مصرف الکل در شما شکل بگیرد. اما انجام این کار‌ها می‌تواند افکار خودکشی شما را تقویت کنند. در زمان ناامیدی یا هنگامی که به خودکشی فکر می‌کنید پرهیز از این مواد اهمیت دارد.

امیدوار باشید

حیاتی نیست شرایط شما چقدر بد به نظر می‌رسد، به خاطر داشته باشید که همواره روش‌هایی برای مقابله با مسائلی که با آن‌ها مواجه هستید، وجود دارند. بدون در نظر گرفتن میزان درد و ناآسودهی که در حال حاضر تجربه می‌کنید، همواره احتمال ادامه خانومدگی هنگامی که با افکار خودکشی دست به گریبان هستید، وجود دارد. به خود زمان دهید، امیدوار باشید و با دریافت کمک شرایطی که در آن به سر می‌برد را پشت سر بگذارید.

 

افزایش بخوانید: تنهایی، مثل اعتیاد، بی‌صدا، نامرئی و مرگ‌بار هست


با فردی دیگر صحبت کنید

هیچ گاه نباید بار افکار خودکشی را تنهایی به دوش بکشید. کمک حرفه‌ای و پشتیبانی افرادی که دوستشان دارید می‌تواند غلبه بر هر چالشی که موجب افکار خودکشی انجام گرفته هست را تسهیل کند. سازمان‌ها و گروه‌های حامی زیادی نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در مقابله با افکار و تمایل به خودکشی کمک کنند. آن‌ها می‌توانند این درک را در شما ایجاد کنند که خودکشی راه درست برای مقابله با رویداد‌های هسترس‌زای خانومدگی نیست.

 

چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟
به نشانه‌های هانجام گرفتار دهنده توجه داشته باشید

با پزشک یا درمانگر خود درباره محرک‌های احتمالی افکار خودکشی صحبت کنید. از این طریق نشانه‌های خطر را زودتر شناسایی می‌کنید و تصمیم گیری درباره این که چه اقداماتی را باید برای مقابله با این شرایط مد نظر قرار دهید، نسهیل می‌شود. همچنین، آشنا کـــردن اعضای خانواده یا دوستانتان با نشانه‌های هانجام گرفتار دهنده مفید هست و می‌تواند در تشخیص زمانی که به کمک نیاز دارید، نقش داشته باانجام گرفت.

خطر خودکشی

یک دلیل واحد درباره این که دلیل فردی ممکن هست به خانومدگی خود خاتمه دهد، وجود ندارد. با این وجود، برخی عوامل مشخص می‌توانند خطر خودکشی را افزایش دهند. افرادی که به یک اختلال سلامت روانی مبتلا هستند احتمال افزایشی دارد مرتکب خودکشی شوند. در حقیقت، ۹۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند در آن زمان به یک بیماری روانی مبتلا هستند.

 

افسردگی عامل خطرآفرین اصلی محسوب می‌شود، اما زیادی اختلالات سلامت روانی دیگر نیز می‌توانند در خودکشی نقش داشته باشند که از آن جمله می‌توان به اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی اشاره کـــرد.

جدا از بیماری‌های روانی، برخی عوامل خطرآفرین دیگر می‌توانند در شکل گیری افکار خودکشی نقش داشته باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کـــرد:

سوء مصرف مواد مخدر

در حبس بودن

سابقه خانوادگی خودکشی

امنیت شغلی ضعیف یا سطوح پایین رضایت شغلی

سابقه مورد سوء هستفاده قرار گرفتن یا به طور مداوم شاهد این شرایط بودن

ابتلا به یک بیماری جدی مانند سرطان یا HIV

انزوای اجتماعی یا قربانی یک قلدری بودن

قرار گرفتن در معرض رفتار‌های خودکشی

افرادی که در معرض خطر افزایشی برای خودکشی هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

آقاان

افرادی که زیاد از ۴۵ سال سن دارند

سفیدپوستان، سرخپوستان آمریکایی، یا بومیان آلاسکا

آقاان نسبت به خانومان احتمال افزایشی دارد اقدام به خودکشی کنند، اما خانومان هرچه افزایش مستعد داشتن افکار خودکشی هستند. افزون بر این، آقاان و خانومان مسن نسبت به آقاان و خانومان جوان احتمال افزایشی دارد اقدام به خودکشی کنند.

 

دلایل احتمالی خودکشی

پژوهشگران نمی‌دانند که دقیقا دلیل برخی افراد افکار خودکشی را در ذهن خود پرورش می‌دهند. ژنتیک ممکن هست برخی سرنخ‌ها را ارائه کند. افکار خودکشی بین افرادی که سابقه خانوادگی خودکشی دارند، افزایش دیده می‌شود. اما مطالعات تاکنون یک پیوند ژنتیکی را تایید نکـــرده اند.

 

چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟

 

جدا از ژنتیک، در برخی افراد چالش‌های خانومدگی می‌توانند موجب شکل گیری افکار خودکشی شوند. طلاق گرفتن، فوت یکی از عزیزان، یا مواجهه با مشکلات مالی ممکن هست موجب افسردگی شوند. این شرایط می‌تواند موجب شود تا فرد به دنبال راه خروجی از افکار و احساسات منفی خود باانجام گرفت.

یکی دیگر از محرک‌های رایج افکار خودکشی احساس انزوا یا عدم پذیرش توسط دیگران هست. احساس انزوا می‌تواند به واسطه گرایش جنسی، باور‌های مذهبی، و یا هویت جنسیتی شکل بگیرد. این احساسات زمانی که کمک یا حمایت اجتماعی وجود نداشته باانجام گرفت، اغلب شرایط وخیم‌تری به خود می‌گیرند.

 

 


نقل کرد پایانی

اگر با افکار خودکشی مواجه هستید، ابتدا به خود قول دهید تا زمانی که کمک دریافت نکـــرده اید هیچ کاری انجام نمی‌دهید. افراد زیادی افکار خودکشی را تجربه کـــرده و جان سالم به در برده، و پس از آن زیاد سپاسگذار بوده اند که این کار را انجام نداده اند.

اگر به تنهایی نمی‌توانید با افکار خودکشی مقابله کنید با فردی دیگر در این زمینه صحبت کنید. با دریافت کمک، شما در می‌یابید که تنها نیستید و می‌توانید دوران‌های دشوار خانومدگی خود را پشت سر بگذارید.

همچنین، اگر درباره ابتلا به افسردگی یا دیگر بیماری‌های روانی که می‌توانند موجب شکل گیری افکار و تمایل به خودکشی در شما شوند، مشکوک هستید، مراجعه به پزشک بهترین گزینه هست. پزشک می‌تواند درمان معقول را تجویز کـــرده و شما را به مشاوری معتبر معرفی کند تا در راه غلبه بر شرایط موجود تنها نباشید.